Merk je dat je vast loopt in gesprekken? Kosten gesprekken je veel kostbare tijd? Hier vind je praktische en toepasbare handvatten die je verder zullen helpen.

 


Communicatie lijkt simpel en alledaags. Toch gaat het niet altijd vanzelf. Ogenschijnlijk eenvoudige gesprekken hebben niet de uitkomst die je had verwacht. Je begrijpt de ander niet, of de ander begrijpt jou niet. Beide partijen zullen vervolgens hard gaan werken om een ontstane impasse te doorbreken. Vaak zonder succes en met de nodige frustratie als resultaat.

Wanneer je dit proces wilt doorbreken is het belangrijk om te beseffen dat de oplossing voor succes bij jou ligt. Jij kunt immers makkelijker invloed uitoefenen op je eigen handelen dan op dat van de ander. Met deze praktische succesfactoren kun je zelf een stap zetten in de richting van een succesvol gesprek.


# 1 Luister naar je gesprekspartner

Luisteren is het fundament van ieder gesprek. Toch zijn we vaak afgeleid en horen we maar 25% tot 50% van wat iemand zegt. Luister jij met je volledige aandacht naar je gesprekspartner?

Door met aandacht te luisteren, hoor je meer van wat de ander zegt. Ga eens bij jezelf na wat jij kunt doen om beter naar iemand te luisteren.


# 2 Stel vragen aan je gesprekspartner

Iedereen wil graag gezien en gehoord willen. Wanneer dan niet gebeurd ontstaat er weerstand en lastig gedrag. Ben jij iemand die in het gesprek zoekt naar mogelijkheden om jouw kant van het verhaal te vertellen?

Je loopt daarmee het risico dat je gesprekspartner zich niet gehoord voelt. Het helpt dan om vragen te stellen over het onderwerp waar je gesprekspartner over verteld. Op die manier laat je merken dat je aandacht hebt voor het verhaal van de ander.


#3 Breng structuur aan in een gesprek

Wanneer je bovenstaande tips toepast krijg je veel informatie van je gesprekspartner. Het risico ontstaat nu dat je de draad kwijtraakt in een gesprek. Om dat te voorkomen is het handig om tussendoor even samen te vatten wat je tot nu toe hebt besproken.

Een samenvatting brengt structuur aan in een gesprek. Het heeft als bijkomend voordeel dat je daarmee aangeeft dat je actief hebt geluisterd naar je gesprekspartner. Succes verzekerd!


#4 Vergeet je eigen ego

Vaak ontstaat er in gesprekken een soort gevecht doordat gesprekspartners hun gelijk willen halen. In zulke gevallen zijn gesprekken gedoemd te mislukken en zal het lastige gedrag van je klant alleen maar erger worden. Stephan Covey (auteur) zegt hierover: Het grootste communicatieprobleem is dat mensen luisteren om te kunnen reageren in plaats van luisteren om te kunnen begrijpen.

Ik begrijp het wel, want je klanten hebben het niet altijd bij het juiste eind of maken kleine problemen heel groot. Op zo’n moment voelt je eigen ‘ik’ zich tekort gedaan of oneerlijk behandeld. Helaas gaat het even niet over jouw eigen ik, maar over dat van je klant. Zet je ego uit en geef de belangen van je klant voorrang, je zult zien dat je daardoor succesvollere gesprekken voert.


#5 Toon begrip ook al heb je het niet

Best lastig natuurlijk. Als iemand zijn huisdier is overleden lukt het wel, maar bij een lastige klant. Toch is dit de sleutel tot je succes. Toon oprecht begrip voor iemand zijn situatie en het lastige gedrag zal minder worden. Niet zo’n afgezaagd “ik begrijp het”, maar een aangeven WAT je precies begrijpt. Probeer maar eens.


Ik wens je veel succes met het uitproberen van bovenstaande succesfactoren. Wil je meer informatie, lees dan mijn blog “Geen moeite meer met lastige klanten dankzij deze 3 tips”. Wil je je vaardigheden verder ontwikkelen bekijk dan snel het trainingsaanbod.

Bekijk aanbod